Intel: Arc Xe2 Battlemage släpps ”innan CES 2025”

Permalänk
Medlem

Hoppas vulkanstödet blir mycket bättre på de nya korten.

Linux benchmark summering från phoronix från september 2023

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag och tjejen har varsitt Arc A750, och jag är absolut imponerad över prestandan med tanke på priset! (betalade ca 2200kr). Kortet känns också välbyggt och gediget, och i mina ögon stilrent och snyggt

Men,

• 40W ish idle är egentligen inte OK i mitt tycke
• Arc Control är ett skämt jämfört med Nvidia Control Panel. Det är så många inställningar som inte finns i Intels motsvarighet, och det har varit buggar med t.ex fläkthastighet så korten gått onödigt varma, inställningar som försvinner osv
• G-sync (eller VRR som det heter i Arc Control) fungerar inte alls (Acer XB281HK).
• Det är problem med låg GPU-usage i vissa spel, t.ex Far Cry 6 (har förstått att det spelet i sig kan ha problem med det, men det har inte varit ett problem med Nvidia-GPU för oss)
• Dying Light (1) i 4K är betydligt mer spelbart med ett GTX970 och G-sync (ca 40fps), än med A750 utan G-sync (ca 100fps). Blir väldigt märklig stuttering/hitching och mkt tearing med Arc.

Jag har sett fram emot Intels nästa kort, men efter att ha levt med Arc Control i 6 månader, not so much... att G-sync inte fungerar är faktiskt lite av en dealbreaker

Inlägget blev oväntat långt, och det var väl ingen som bad om en recension av A750 ^^

Jag är trots allt ganska nöjd med kortet, trots alla brister, tack vare priset vi betalade
4 av 5 rattmuffar

Förtydligande & textformatering